خاطرتان هست خواندن کتابهای درسی خشک و بیروح چقدر برایمان خسته کننده بود؟ با دیدن صفحاتی پر از نوشته وحشت میکردیم؛ در عوض با دیدن صفحاتی شامل عکس یا نمودار، خوشحال و کیفور میشدیم. این موضوع در بستر اینترنت از جمله سایت و شبکههای اجتماعی هم وجود دارد.
خواندن یک صفحه پر از محتوای متنی و نوشته در سایت چه حسی به شما میدهد؟ بعد از مطالعه حداکثر دو پاراگراف، چشمتان خسته شده و صفحه را میبندید. در مقابل، جذب صفحهای میشوید که تصاویر یا ویدئوهای جذاب دارد. خب حالا که فهمیدیم استفاده از محتوای بصری چه تأثیری در جذب مخاطب دارد، میخواهیم ببینیم محتوای بصری چه انواعی دارد؟
در این مقاله کوتاه قصد داریم در مورد انواع محتوای تصویری مناسب وب و شبکههای اجتماعی با شما صحبت کنیم و اطلاعات مهمی به شما بدهیم. با ما همراه باشید.
قبل از شروع آموزش بهتر است چند آمار مهم در مورد محتوای تصویری را با هم مرور کنیم:
استفاده از عکس در همۀ صفحات سایت از جمله مقالات وبلاگ، صفحه اصلی سایت، صفحۀ درباره ما و سایر صفحات سایت را پیشنهاد میکنیم. اما تصویری که در هر کدام از این صفحات میخواهید استفاده کنید، با هم متفاوت است. مثلا تصاویر مربوط به مقالات بلاگ را میتوانید از تصاویر آماده موجود در سایتهای خارجی استفاده کنید.
یا مثلا برای صفحه درباره ما باید از تصاویر واقعی از شرکت، اعضای مجموعه، عوامل پشت صحنه و مشتریان استفاده کنید. این تصاویر انسانی یکی از مهمترین انواع محتوایی است، که باعث افزایش برندسازی و بعد از آن جلب اعتماد مشتری میشود.
اگر شما هم در ابتدای فعالیتتان هستید، باید به مخاطبتان بفهمانید در مقابلشان، یک کسبوکار معتبر با نیروی انسانی واقعی قرار گرفته، که هوای مشتریانش را دارد.
اگر تا الآن از محتوای ویدیویی در کسبوکارتان استفاده نکردهاید، تا چند وقت دیگر ناچارید این کار را انجام دهید. در مقاله “ویدئو مارکتینگ” هم به اهمیت این نوع محتوای جذاب اشاره کردیم که میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر آن را مطالعه کنید. شما میتوانید به روشهای مختلف اقدام به تولید و انتشار محتوای ویدیویی کنید، از جمله:
یک پیشنهاد: یکی از انواع محتوای ویدئویی که جذابیت زیادی برای مخاطبانتان دارد، استفاده از ویدئوی مشتریان شماست. بهاین صورت که در ازای یک آفر ویژه به کاربران از آنها بخواهید نظرشان در مورد محصول یا خدمات شما را در یک ویدئوی کوتاه بیان کنند. سپس ویدئو را در یکی از صفحات سایتتان مانند صفحه اصلی یا درباره ما آپلود کنید.
احتمالا شما هم بارها برای پیدا کردن یک مقاله در سطح وب، چند سایت مختلف را باز کردهاید و در آخر یکی را انتخاب و بقیه صفحات را بستهاید. به نظر شما چه موضوعی باعث میشود یک سایت را از بین بقیه انتخاب کنیم؟
به نظر شما آمار متنی جذابتر است یا آمار تصویری؟ به احتمالا زیاد برای اکثر مخاطبان، دیدن و خواندن یک محتوای تصویری مانند نمودار یا اینفوگرافیک راحتتر و جذابتر از خواندن یک محتوای متنی پر از اعداد و ارقام است! پس نتیجه این میشود که مخاطب احتمالا زمان بیشتری روی تصاویر و اینفوگرافیک میگذراند؛ به این ترتیب، رتبه و اعتبار سایتتان هم بهبود پیدا میکند.
تا حالا دقت کردهاید سخن افراد معروف و محبوب چقدر برایمان جالب است؟! سعی کنید، برای بخشهایی از محتوای خود، نقل قولی از یک فرد تأثیرگذار پیدا کرده و آن را در قالب تصویر، بین محتوا قرار دهید؛ چون مخاطب این را بسیار میپسندد. مثلا یک محتوا در مورد تبلیغات و انواع آن داریم، استفاده از محتوای تصویری زیر ایدۀ جالبی است:
یک نمونه دیگر از محتوای بصری تصاویر متحرک با فرمت GIF است که آن را احتمالا در پیامرسانها مانند تلگرام هم دیدهاید. اگر میخواهید جذابیت زیادی به ظاهر سایتتان بدهید، استفاده از این نوع محتوا گزینۀ مناسبی است؛ چون مخاطب این محتوا را میپسندد. البته استفاده از این تصاویر چون حجم بالایی دارد، ممکن است سرعت بالا آمدن سایتتان را کم کند؛ پس تعادل را رعایت کند.
طبق آمار استفاده درست از رنگها در سایت و تصاویر مربوط به شما، میتواند شناخته شدن برندتان توسط مخاطب را تا 80 درصد افزایش دهد.
خودتان تا الان چندبار با مشاهده رنگ فضای یک تبلیغ تلویزیونی، متوجه شدهاید که این تبلیغات مربوط به فلان برند است؟ خیلی از کسبوکارهای بزرگ و معتبر از همان ابتدای فعالیت یک رنگ سازمانی مشخص برای خودشان انتخاب کرده آن را در تمامی محتواها، از جمله محتوای آموزشی، تبلیغات و رنگ سایت و رسانههایشان به کار میبرند. مثلا رنگ زرد ایرانسل؛ رنگ بنفش رایتل؛ رنگ خاکستری اپل.
احتمالا این را هم میدانید که هر رنگ میتواند یکی از احساسات انسان را بیدار و با آن بازی کند. پس اینکه با توجه به کسب و کارمان بهتر است از چه رنگی استفاده کنیم، خودش یک مسئله است. اگر میخواهید اطلاعاتی حرفهای در مورد نقش رنگها در سایت بدانید، مقالۀ «روانشناسی رنگها در طراحی سایت؛ از سفید تا سیاه!» دقیقا برای شما نوشته شده است.
علاوه بر رنگ، انتخاب فونت مناسب هم موضوع مهمی است. باید بدانید با توجه به ماهیت و مخاطب سایتتان و در هر بخش از آن فونتی مناسب برای آن انتخاب کنید. مثلا ما در پرتال برای انواع محتوا فونت مختلفی انتخاب کردهایم. فونت متن نوشتهها در تصاویر طنز، فونت faraz و فونت متنهای سایت، iransans است. شما هم میتوانید با توجه به سلیقه مخاطب و البته UX و طراحی سایتتان، فونتهای مناسبی برای آن انتخاب کنید.
یک تصویر ارزش هزار کلمه متن را دارد! تا چند سال پیش تأکید میکردند از محتوای بصری مانند عکس و ویدئو کمتر استفاده کنیم؛ چون آن زمان اینترنت ایران، نفتی بود! هر چند الان هم سرعت بنز را ندارد؛ ولی کارمان راه میافتد. خلاصه اینکه امروز، تأکید روی استفاده بیشتر از محتوای تصویری و ویدئو در سایت یا شبکه اجتماعیتان است؛ چون این نوع از محتوا همواره جذابیت بیشتری نسبت به متن و نوشته دارد.
البته منظورمان این نیست که همۀ تمرکزتان را روی درست کردن یک عکس یا گرفتن یک ویدئوی حرفهای بگذارید و از محتوای متنی غافل شوید؛ چون در نهایت محتوای ویدئو و مقالۀ بلاگ است که برای مخاطب اهمیت دارد.
نوع دیگری از محتوای بصری را میشناسید که ما از قلم انداخته باشیم؟ خوشحال میشویم، در تکمیل مقاله به ما کمک کنید.
منبع :پورتال