Your PHP version 7.4.33, is not working on this theme. Please change it to 7.2. (Contact your hosting support.)
در این مطلب 10 گامی که باید در اجرای بازاریابی چریکی(پارتیزانی) انجام شود را بیان می کنیم. (بازاریابی چریکی چیست؟)
در این گام باید مشتریان خودتان را شناسایی کنید، چه کسانی مشتری محصول شما هستند، مشتری بالقوه چه کسانی هستند؟ اگر می شود آن ها را دسته بندی و گروه بندی کنید.
رقبا را نیز در بازار باید بشناسید، چه کسانی رقیب شما هستند؟ آن ها چه استراتژی هایی دارند؟ چگونه تبلیغات می کنند؟
نکته سوم در این موضوع، شناخت رسانه های تبلیغاتی است، رسانه هایی که مشتری ها آن را می بینند.
این موارد در گام اول باید شناسایی و مکتوب شوند.
در این گام فهرستی از مزیت ها و منافعی که می توانید به مشتری برسانید لیست کنید. (در مورد این موضوع به صورت کامل در دوره فروش منافع توضیحات داده ایم. (دوره مجازی چگونه منافع را بفروشیم؟)
در این مرحله باید تیم بازاریابی و تبلیغات تشکیل شود و بهترین حربه ها مشخص شوند، روش هایی که باید براساس آن ها محصول یا خدمات را به مشتری معرفی کنیم، باید مشخص شود کدام تبلیغ و کدام حربه برای کدام گروه از مشتریان کاربرد دارد.
برای هر اقدام و یا هر حربه ای یک مسئول مشخص کنید که او کارها را پیش ببرد.
مسیر حرکت را مشخص کنید، مشخص کنید در چه مکانی هستید و قرار است به کجا برسید. با برنامه پیش بروید و برای سنجش اثربخشی کارها و حربه ها شاخص ها و اهدافی تعریف بکنید که بتوانید آن ها را اندازه گیری کنید. به عنوان مثال میزان فروش، تعداد مشتری ها و …
در تقویمتان مشخص کنید که در هر ماه و هر هفته چه برنامه ای باید داشته باشید، کدام حربه در کدام ماه و با چه بودجه ای باید اجرا شود.
فراموش نکنید هیچ کاری بدون برنامه ریزی به موفقیت نمی رسد.
این مرحله به صورت اختیاری است، اما اگر می توانید شریک تبلیغاتی برای موفقیت بیابید این کار را انجام بدهید. به عنوان مثال یک تولیدی آبمیوه با یک تولیدی کیک می توانند با یکدیگر در تبلیغات شراکت کرده و تبلیغات خلاقانه دوجانبه ای را تعریف کنند، که علاوه بر کمتر شدن هزینه ها، می تواند اثربخشی بهتری داشته باشد.
با توجه به تقویم زمانبندی حمله را شروع کنید. به صورت مناسب و با زمانبندی مناسب این کارها را انجام دهید. به مسائل مالی دقت کنید، یکباره تمام حربه ها را اجرا نکنید، که بعدا بخاطر مسائل مالی در اوایل کار، توقف کنید.
فراموش نکنید در بیشتر مواقع نگهداری حمله مهمتر از شروع حمله هست. اگر نتوانید حمله را حفظ کنید، تبلیغات و بازاریابی شما اثربخش نخواهد بود. مطابق برنامه و تقویم گام به گام و با زمان بندی مناسب حرکت کنید.
در هر کاری تحلیل اهمیت بالایی دارد، اگر کارتان را تحلیل نکنید، نمی توانید اثربخشی را بررسی کنید، علاوه براین تحلیل می تواند به شما کمک کند در حمله و حربه های بعدی موفق تر عمل کنید.
هر حمله ای را تحلیل کنید تا در صورت نیاز در حمله های بعدی تجدید نظر های لازم را انجام دهید. بهترین حربه ها را نیز در تحلیل ها بدست بیاورید.
با تحلیل هایی که در گام های قبل انجام دادید، باید بسراغ بهبود و گسترش حمله ها بروید، پس از تحلیل به سراغ تقویم و برنامه بروید و تغییرات مورد نیاز را اعمال کنید. مدام حمله ها و حربه های خودتان را بروز کرده و آن ها را گسترش دهید تا موفقیت شما در اجرای بازاریابی چریکی بیشتر و بهتر باشد.
این ده گام، مواردی بود که لوینسون در کتاب بازاریابی چریکی خود به آن ها اشاره کرده است.
منبع : ایران آکادمی